ЩОДО ЛЕГІТИМНОСТІ ПРОВЕДЕННЯ АУКЦІОНІВ КУПІВЛІ-ПРОДАЖУ НЕОБРОБЛЕНОЇ ДЕРЕВИНИ

ЩОДО ЛЕГІТИМНОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ЕЛЕКТРОННИХ МАЙДАНЧИКІВ З ПРОВЕДЕННЯ АУКЦІОНІВ КУПІВЛІ-ПРОДАЖУ НЕОБРОБЛЕНОЇ ДЕРЕВИНИ

ВСТУП.

02 липня 2021 року Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку розіслала всім учасникам ринку листа в якому спробувала надати роз’яснення стосовно правового регулювання діяльності товарних бірж, у зв’язку з набуттям чинності нової редакції Закону Україні «Про товарні біржі» від 10.12.1991 року (далі - Закон), у тому числі на ринку необробленої деревини.

Уважно проаналізувавши його зміст, юридична служба спеціалізованої компанії ТОВ «ЕЛЕКТРОННІ АУКЦІОНИ ХТБ», спробувала розібратися чи правильно його було розтлумачено.

 У листі йдеться про те що НКЦПФР здійснює державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків, (товарних бірж), і лише товарні біржі, які отримали  ліцензію мають право на здійснення дій з організації торгівлі продукцією, а також  наділені виключним правом на торгівлю деревиною (?). Але це не відповідає вимогам цього закону, іншого чинного законодавства України, зокрема: Цивільного, Господарського й Лісового кодексів, та уявляється є свідомим перекручуванням використаних термінів, фактів і зроблених висновків.

Якщо оцінювати прийнятий закон з точки зору його суспільної доцільності та здорового глузду – звертає на себе вагу явна заангажованість прийнятого закону на користь одного із самих великих гравців на сучасному ринку біржових послуг. Що це за гравець у законі навіть не приховується, бо закон постійно його вигороджує з поля своєї правової дії. Тому ми не будемо називати того, хто ймовірно пролобіював його прийняття у парламенті, і чому. Вочевидь, зазначений закон прийнято в розріз суспільним інтересам, на догоду приватним інтересам, з метою монополізації ринку біржових послуг в Україні, який досі по при свій бурхливий розвиток переживає процес свого становлення в Україні.

І останній штрих до вступу. Навіщо в сучасних умовах, у державі з розвинутою ринковою економікою й вільно-конкурентним ринковим середовищем, за допомогою надання спеціальної ліцензії – дозволу, регулювати біржові відносини, які завжди розвивалися так як потрібно самим учасниками ринку (а не чиновникам) – також всім, сподіваємося, зрозуміло. Тому ми не будемо на цьому спеціально загострювати увагу, а перейдемо далі до обіцяного правового аналізу.

ОСНОВНА ЧАСТИНА.

По-перше, посилання на ч. 4 ст. 5  ЗУ «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» (далі - Закон) , уявляється викривленим, суб’єктивним тлумаченням вирваної з контексту опису діяльності щодо організації торгівлі продукцією. Адже законодавець визначив діяльність суб’єктів господарювання на організованих товарних ринках через біржові операції з укладання спот-контрактів. Особливо варто підкреслити що такі операції  здійснюються між членами товарної біржі, або брокерами за правилами біржових торгів відповідної біржі, та оформлюються купівлею-продажем/укладанням біржових спот-конрактів з кліринговим розрахунком між учасниками біржі.

Разом з тим, організація аукціонів з продажу необробленої деревини не може вважатися біржовою операцією, оскільки не відповідає критеріям укладання спот-котрактів, між учасниками біржових торгів. На це в роз’ясненні НКПЦФР чомусь не звертається уваги.

Біржа також може проводити аукціони з продажу необробленої деревини але на загальних підставах.

Порядок проведення таких електронних аукціонів визначено постановою КМУ №1178 від 04.12.2019р. яка на сьогодні є не скасованою, а значить чинною.

По-друге, також звертаємо увагу на те, що відповідно до ст. 1 ЗУ «Про ринки капіталу та товарні ринки», його дія поширюється на виключно на організовані товарні ринки.

«Цей Закон регулює відносини, що виникають під час емісії, обігу, викупу цінних паперів та виконання зобов’язань за ними, укладання і виконання деривативних контрактів, заміни сторони деривативних контрактів та вчинення правочинів щодо фінансових інструментів на ринках капіталу, а також відносини, що виникають під час провадження професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках. Цитуємо: «Дія цього Закону не поширюється на:

1) відносини, пов’язані з вчиненням і виконанням правочинів (крім деривативних контрактів та правочинів щодо них) поза організованими ринками (крім провадження клірингової діяльності, здійснення ліквідаційного неттінгу) щодо:

а) валютних цінностей;

б) продукції;

2) відносини, пов’язані з вчиненням і виконанням правочинів щодо речей, визначених індивідуальними ознаками (крім цінних паперів)».

У Законі, що аналізується (ст. 52) згадується про те, що таке організовані товарні ринки та хто ними керує, зокрема:

1. Організований ринок утворюється оператором організованого ринку.

Організований ринок не є юридичною особою.

2. Юридична особа набуває статусу оператора організованого ринку з дня отримання будь-якої з ліцензій на провадження відповідного виду діяльності з організації торгівлі на ринках капіталу та організованих товарних ринках.

Організований ринок починає функціонувати після реєстрації Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку правил функціонування такого організованого ринку.»

Також НКЦПФР веде перелік організованих ринків та операторів організованих ринків в Україні  та оприлюднює такий перелік на своєму веб-сайті  відповідно до ст. 54 цього закону. Але жодної такої інформації на офіційному веб-сайті НКЦПФР немає.

Тобто в Україні не має жодного оператора організованого товарного ринка деревини та взагалі організованого ринка деревини, що регулюється правилами які погоджені з НКЦПФР.

Жодна товарна біржа не є оператором організованого товарного ринку деревини, та не може відповідно проводити біржові операції з таким товаром. 

По-третє, спеціалізована компанія ТОВ «ЕЛЕКТРОННІ АУКЦІОНИ ХТБ» не є товарною біржею, та її діяльність не підпадає під регулювання ЗУ «Про товарні біржі».  

Компанія проводить організацію аукціонів тобто, надає послуги з визначення покупця-переможця аукціону, який запропонує найвищу ціну за лотом необробленої деревини з індивідуально-визначеними ознаками (вид деревини, клас якості, сортимент, розмірний ряд, базис поставки, наявність інших індивідуальних ознак), на власному електронному торгівельному майданчику, відповідно до затверджених правил проведення аукціонів з лотів необробленої деревини.

По-четверте, жодним нормативним актом не встановлено обмеження щодо торгівлі необробленою деревиною, поза межами товарних бірж, обов’язкове лише виконання вимог постанови  КМУ №1178 від 04.12.2019 року.

Раніше дійсно існував наказ №42 Державного Комітету лісового господарства, який відповідно до п. 1.2. зобов’язував всіх постійних лісокористувачів реалізовувати необроблену деревину через товарні біржі, але цей наказ було скасовано на підставі рішення адміністративного суду та відповідно до наказу Мінагрополітики № 410 від 20.08.2018р, як такий що обмежує конкуренцію на ринку деревини.

ВИСНОВОК.

Користуючись незнанням законодавства в сфері організованих товарних ринків, регулювання біржової діяльності, певні зацікавлені особи, які першими отримали ліцензію на біржову діяльність та клірингові операції, навмисно створюють штучне інформаційне поле направлене на  розповсюдження  неповної і недостовірної інформації щодо продажу необробленої деревини виключно на власній товарній біржі, а не на електронних аукціонах інших суб’єктів господарювання.

Ці дії тягнуть за собою ознаки маніпулювання ринком та створення монопольного середовища, що негативно позначається на лісокористувачах та споживачах лісоматеріалів.

29 липня 2021р.

Юридична служба ТОВ «ЕЛЕКТРОННІ АУКЦІОНИ ХТБ»